ARMATÖR : Gemi sahibi, taşıyıcı acenta: Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş
NVOCC : “Non Vessel Operating Common Carrier” (Gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan)
CO-LOADER:Diğer forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan
FORWARDER : Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma
BILL OF LADING(B/L) : Denizyolu konşimentosu a.Master B/L (Ana konşimento) b.House B/L (Ara konşimento)
CHARTER TAŞIMA : Geminin tamamen yada kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşıma
CHARTER PARTY : Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isim
BULK YÜKLEME : Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme
BROKER : Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan,komisyoncu
RO-RO TAŞIMACILIĞI : Araç,treyler veya konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık
Yükleme Boşaltma Terimleri
FREE IN (FI) : Limandaki yükleme masrafı
FREE OUT (FO): Limandaki boşaltma masrafı
LINER IN (LI) : Yükleme masrafının armatöre ait olması
LINER OUT (LO): Boşaltma masrafının armatöre ait olması
STUFFING : İstifleme,yükü konteynere yerleştirme
UNSTUFFING : Konteynerin içini boşaltma
STEVEDORING : Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti
Liman Terimleri
STORAGE : Limanda depolama / ardiye
DEMURAJ : Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması
FREE TIME : Serbest süre. Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır.
THC : (Terminal Handling Fee) : Limandaki elleçleme ücreti
GEÇİCİ KABUL : Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır
Navlunla İlgili Terimler
CAF: (Currency Adjustment Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaları navluna dahil edilmesi
BAF : (Bunker Adjustment Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi
PRİMAJ : Genellikle Türkiye’den ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu ek ücret
WAR RISK SURCHARGE (WRS) : Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret
HIGH CUBE SURCHARGE : High Cube konteyner için alınan ilave ücret
IMCO CHARGE : Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret
Daha detaylı bilgi için tıklayınız...